Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Apple Park: vyspělý design, nebo skleněné peklo?

Apple Park: vyspělý design, nebo skleněné peklo?

Velká firma potřebuje reprezentativní sídlo. Své o tom ví i kalifornská firma Apple, která od loňského dubna sídlí v areálu Apple Park v městě Cupertino. Kritici však namítají, že to známý výrobce elektroniky s opulencí trochu přehnal. Proč?

Apple Park se stal novým pracovištěm pro víc jak dvanáct tisíc zaměstnanců a rozkládá se na na 71 hektarech. Hlavní budovu tvoří velký kruh o rozloze 260 000 metrů čtverečních a obvodu 1,6 kilometru, který má čtyři patra. Postupně přibyly také další objekty jako návštěvnické centrum či divadlo Steva Jobse. Pro svou velikost a tvar si Apple Park vysloužil přezdívku „vesmírná loď“. Na návrhu pracoval ateliér britského architekta Normana Fostera ve spolupráci s dvorním designérem Applu Jonathanem Ivem, kteří Apple Park navrhovali osm let.

Na přání zakladatele firmy Steva Jobse obklopuje budovy spousta zeleně – tvoří až 80 % celé plochy areálu, který stál kolem pěti miliard dolarů. „Apple Park je v naprostém spojení s přírodou,“ nechal se slyšet CEO firmy Tim Cook, „je transparentní, splývá tu vnitřek a venek.“

„Steve Jobs investoval spoustu energie do vytváření míst, která podporují kreativitu. Při navrhování jsme zohlednili nadšení a design, který charakterizuje naše produkty,“ popsal pro Archdaily designér Jonathan Ive. V návrhu byla zohledněna i energetická soběstačnost, na střechách budov jsou solární panely, které pokrývají 100 % energetických výdajů. Domy se zároveň samy ventilují a regulují teplo a chlad. Budovy se bez dodatečné klimatizace obejdou devět měsíců v roce.

Brzy se objevila první kritika, která se vztahuje hlavně k hlavní kruhové centrále: Adam Rogers například pro magazín Wired napsal, že budova je naprosto mimo kontext lokality a design stavby je zpátečnický. Přirovnal návrh k firemním sídlům z 50. let, o překročném rozpočtu i lhůty pro dokončení nemluvě.

„Apple Park je anachronismus zabalený do skla a násilně zasazený do této čtvrti,“ píše Rogers s tím, že stavba je netvárná a jen těžko s ní bude v budoucnu možné dál pracovat – třeba v případě, že se Apple rozhodne přesídlit. Pokud Apple budovu opustí, je podle něj další využití budovy nemožné. Budova zároveň údajně nepřispívá k vývoji čtvrti, protože Apple Park nezvládl vytvořit funkční dopravní infrastrukturu, přestože jen 10 % pracovníků žije přímo v Cupertinu. Proto jsou zaměstnanci závislí na autech a podle kritiků podporuje areál rozkol mezi centrem města a předměstím.

Server Dezeen zase upozornil, že jsou zaměstnanci Applu nešťastní z open space kanceláří, velkých společných prostorů a stolů. Apple Park má čtyři parta a na každém je osmdesát open spaců vybavených nábytkem od japonského designéra Naoto Fukusawy. Prostředí je prý nevhodné zejména pro vývojáře a inženýry, kteří jsou zvyklí na práci v absolutním klidu.

Dalším kontroverzním aspektem stavby je sklo. Centrální budovu tvoří ohýbané skleněné pláty, které mají být největší na světě. Sklo tu má působit jako transparentní prvek tak, aby pohled do okolí nic nerušilo, a zároveň redukovat optickou hmotnost budov. Jenže stavby jsou někdy až příliš neviditelné – dokládají to případy, kdy zaměstnanci do velkých skleněných ploch vrážejí. Několik lidí už muselo vyhledat zdravotnickou pomoc. Na skle se proto údajně začaly objevovat lístečky s varováním, které mají kolizím zabránit. Běžné jsou prý také nálety ptactva, které sklo nevidí.

Nedávno do Apple Parku přibylo ještě kulturní centrum pojmenované po zakladateli značky, který zemřel v roce 2011. Steve Jobs Theater hostí různé události a hlavní auditorium pojme až tisíc diváku. Apple tu představuje své novinky, ukázal tu světu třeba iPhone 8 či iPhone X.

Ke konci minulého roku se otevřelo i návštěvnické centrum, které má být pomyslnou bránou do království Applu. Jeho součástí je i terasa s výhledem na ostatní budovy a stavbu obklopuje olivový háj. Designu opět dominují velké skleněné plochy a střecha z uhlíkových vláken. Stropy ze světlého dřeva propůjčují interiéru teplo. Součástí prostoru je i obchod se suvenýry a kavárna. Na kampusu najdete také wellness a fitness zázemí, budovy pro výzkum a vývoj i další stavby.

Areál Apple Park budí mezi zaměstnanci i odbornou veřejností živou diskusi. Na jednu stranu jde o technologicky vyspělý projekt, na druhou stranu jsou patrné nedostatky, které odhalil každodenní provoz. Motto Applu „Think different“ tak v tomto případě dostalo jiný, negativní nádech – nové sídlo značky se snažilo odlišit až moc.


Apple Park

1 Apple Park Way

Cupertino, Kalifornie, CA 95014

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Veronika Čáslavská Autor:
Veronika Čáslavská

Foto: Jonathan Ive Interiors, Dezeen, Archdaily, Foster + Partners

Zdroj: San Francisco Chronicle, Dezeen, ArchDaily, Business Insider, Wired

Publikováno: 13.04.2018


Přidejte se k Insidecor komunitě...