Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Když forma následuje materiál

Když forma následuje materiál

Designové produkty se musí líbit a prodávat, takový už je jejich osud. Hodiny, týdny či měsíce tvrdé práce talentovaných a pracovitých designérů a řemeslníků si odměnu zaslouží a v České republice snad není lepší příležitosti vystavit svou práci než na prestižním Designbloku. Na tom posledním bylo rozhodně z čeho vybírat a tak vám v následujícím článku přinášíme přehled hned několika pozoruhodných kolekcí, které se nám vryly do paměti. 

Milan Pekař a Mi-won McGhee: Porcelánová krajina

Čerstvý držitel ceny veřejnosti Czech Grand DesignMilan Pekař vyvinul po sérii experimentů vlastní glazuru a své vázy modeluje podle základních geometrických tvarů a proporcí, aby lesk skutečně vyniknul. Mi-won McGhee zaujala kolekcí váz Smartphone Dynasty, která vznikla ve spolupráci s Milanem Pekařem. Ta je autorkou ilustrací, odkazujících k soudobému trendu chytrých telefonů a s nimi neodmyslitelně spjatých sociálních sítí, které zásadním způsobem proměnily způsob komunikace v rodině, mezi přáteli a vlastně téměř při jakékoli mezilidské interakci. Mi-won McGhee pak malby nanáší pod samotnou glazuru. Výjevy volila vskutku nápaditě, od dívky pořizující selfie až po maminku s dítětem na vodítku, která hledí do svého mobilu a okolí příliš pozornosti nevěnuje.

Produkty - Když forma následuje materiál

Designérské duo však své vázy nezdobí jen výjevy z moderní společnosti, kromě Smartphone Dynasty vystavili umělci i nádoby s abstraktnějšími motivy, připomínajícími bubliny ve vodě, ušlechtilou plíseň nebo třeba vnitřek diamantu, a nebáli se ani odvážných barevných kombinací. Výrobky se velikostně pohybovaly od menších amforek až po téměř čtyřiceticentimetrové objekty. Mimo vázy mohli návštěvníci vidět a zakoupit i Pekařovu kolekci Czech Landmark, tedy sérii porcelánových lamp a jiných výrobků inspirovaných staveními v české krajině, jako jsou opuštěné pohraniční pevnosti nebo myslivecké posedy.

Produkty - Když forma následuje materiál

Bomma: Křišťál teplý na dotek

Trochu jinak se na vázy a dózy dívali designéři, kteří navrhují pro sklářskou firmu Bomma. Experimentální pojetí těchto výrobků vzniklo ve spolupráci s UMPRUM a studiem Olgoj Chorchoj. Hlavní pozornost byla upřena na novou unikátní kolekci Blanc od Moniky Kořínkové. Ta vznikla citlivou kombinací materiálů, pro Bommu tradičního křišťálu, nově propojeného s použitím jemných odstínů porcelánu. Poprvé zde společnost aplikovala jedinečnou metodu robotického brusu na něco tak křehkého a nepodmanitelného, jako je porcelánová hmota. Vyvinula technologii broušení podobných dekorů jako je tomu možné u skleněných produktů a vytvořila tak zcela novou disciplínu na poli moderního designu. 

Produkty - Když forma následuje materiál

Řadě vévodí dóza s detailem výrazné stopky, která se svým tvaroslovím inspiruje u historických flakonů na parfémy. V rámci exkluzivní kolekce je k dispozici také série kalíšků v pastelových tónech, dotvářející celý set. Ty jsou vhodné na muffiny, cupcaky, makronky a další sladké hřešení. Bomma nabízí kolekci ve variantě dózy z bílého porcelánu a kalíšků, v nichž se zbarvení prolíná v závislosti na zvoleném brusu. Nezbytná výbava každé šik cukrárny i moderní domácnosti, chtělo by se říci.

Produkty - Když forma následuje materiál

Podobným směrem se vydal i Arik Levy, jehož křišťálové vázy Glass mount sedí na dřevěném základu a pracují s kontrastem chladný - teplý a pevný - křehký. Autor o svých produktech řekl, že „vypadají, jakoby vyrostly ze země, ale nyní se vznášejí v oblacích jako sněhové mraky". Kromě výše zmiňovaných vystavovala Bomma ještě množství dalších produktů, populární byly například mísy Bubbles od Ronyho Plesla nebo nový prototyp svítidla Ignis od talentovaného studenta designu Eduarda Herrmanna.

Produkty - Když forma následuje materiál

Veronika / Viktorie: Mosaz v objetí dřeva

Poměrně novým přírůstkem do rodiny českých designových studií se na Designbloku stalo duo Veronika / Viktorie, společný projekt dvou spolužaček z UMPRUM. Na Designbloku studentky prezentovaly svou první kolekci bytových doplňků Narcis, v jejímž středu stojí zrcadla a vázy z mosazi a dřeva. Inovativní tvar výrobků, mnohdy na první pohled jakoby sestavených z několika nesouvisejících kusů, doplňovala poměrně tradiční zrcadla v dřevěných rámech – i z těch však byla cítit snaha zpracovat klasický tvar novým způsobem, příkladem budiž závěsné zrcadlo s dlouhou tmavou stuhou.

Produkty - Když forma následuje materiál

Velb‘: Skrytý půvab betonu

Trochu jako zjevení působila v záplavě křišťálových instalací, křehkých světelných místností a šperkařských koutů prezentace betonových prvků velb‘. Člověk jako by z výstavních prostor vstoupil přímo do jiného světa. Velb‘ ale není jen tak nějaký beton. Prvky jsou vyrobeny ze speciálního vysokopevnostního betonu, který dovoluje pracovat s minimální tloušťkou stěn a různými netradičními povrchy.

Produkty - Když forma následuje materiál

System 1, který zde velb' představil, je vysoce odolná řada tenkostěnných betonových polic, jejichž materiálové zpracování umožňuje jak interiérové, tak exteriérové použití. Tiling 1 je zase kolekce 3D panelů s oboustranným vzorem, díky čemuž lze panely libovolně kombinovat a vytvářet výraznější i decentnější vzory. Taková stěna z Tiling 1 může díky své variabilitě sloužit jako okrasný obklad, dělící příčka a díky snadné a čisté demontáži vlastně jako téměř cokoli. Velb‘ zkrátka dokazuje, že i beton má místo mezi designovými elegány a může oslovit kdejakou esteticky zaměřenou duši.

Produkty - Když forma následuje materiál

Studio deFORM: Barvu hledej v detailu

V Preciose se pro poslední Designblok rozhodli jít cestou těch nejdrobnějších detailů. Jakub Pollág a Václav Mlynář ze studia deFORM zpracovali v rámci ocenění Objev roku Czech Grand Design 2013 ve spolupráci s českým výrobcem křišťálu kávové stolky, jejichž kouzlo se vyjeví až při pohledu zblízka. Miriády drobných skleněných barevných korálků v konstrukci objektu vytváří fascinující barevný chaos, do nějž se člověk velmi snadno zakouká a velmi těžko od něj odtrhává zrak.

Produkty - Když forma následuje materiál

Syté barvy na povrchu vypadají, jako by snad byly neustále v pohybu, a umístění na čistě bílých nohách jim dává náležitě vyniknout. Designéři navíc zachovali rozumnou míru a kombinovali vždy pouze dvě barevné varianty. Minimalismus použitých odstínů zdatně vyvážil množství a strukturu použitého materiálu.

Produkty - Když forma následuje materiál

Křehký: Zeširoka

Křehký to oproti detailistům z Preciosy vzal letos skutečně zeširoka. Vitrážový robot v Art House od Jakuba Berdycha z Qubus vznikl jako pocta Josefu Čapkovi (kterému je připisován „vynález“ slova robot) a v barokních prostorách Colloredo-Mansfeldského paláce opravdu zaujal na první pohled. Jeho koncept vychází z českého kubismu a secese, které zasazuje do futuristického kontextu a zářivými neony přibližuje moderní době.

Produkty - Když forma následuje materiál

Kromě solitérních výrobků však Křehký představil i několik nových kolekcí. Zlatým polínkem ocenění Jan Plecháč a Henry Wielgus vytvořili sadu nazvanou Bedny alias Skříňka, která si na nic nehraje, jež svým názvem tak trochu prozrazuje svůj záměr: šatní skříňka, botník či dřevěný trezor, to vše na první pohled jakoby zhotovené z obyčejných beden. Rozhodně však nejde o žádný starý nábytek, nýbrž o jednu z nejpozoruhodnějších letošních kolekcí, ve které se snoubí nápaditost se zkušenostmi a originalita s pevným řemeslným základem.

Produkty - Když forma následuje materiál

Produkty - Když forma následuje materiál

Skříňka i další objekty byly umístěny v expozici společně s kolekcí lamp Moulds, jež získali cenu šéfredaktorů a také si braly jako základní materiál staré dřevo, nalezené v archivech. Za oběma kolekcemi stojí jak neotřelý nápad, tak precizní zpracování. Kdo věří, že i dřevo může mít duši, toho musel tento výstavní kout nad míru zaujmout. Neotřelým přístupem ke stínidlům se blýskla i Lucie Koldová, jejíž kolekce závěsného osvětlení pracuje s materiály jako je sádra, keramika nebo leštěná měď.

Produkty - Když forma následuje materiál

Ke staré české porcelánové tradici odkazuje kolekce Chudá sada Gabriela Vacha, Petra Šmalce, Michala Bačáka a Martiny Černé. Zdobení s nostalgickými výjevy skutečně klasické porcelánové výrobky připomíná a katalog Křehký ji navíc charakterizuje jako „praktickou sadu pro každý den“. Dekor byl vytvořen na základě desky zapomenuté ve staré skříni v Horním Slavkově, kde sídlila nejstarší česká porcelánka. Třešinkou na dortu pak byla série křišťálových mís a skleněných hub Muchomůrka od světoznámé holandské designérky Ineke Hans, svým způsobem svérázný nefritový komentář ke stereotypu „co Čech, to houbař“.

Produkty - Když forma následuje materiál

Kavalierglass: Z laboratoře na výstavu

Kavalierglass, se po mnoha letech vyrábění tradičních sklářských produktů vrhlo do nejistých vod autorského designu a ve spolupráci se studiem Dechem přivedlo na svět řadu Kavalier Design a vyplatilo se. Kolekce obdržela na nedávném vyhlašování Czech Grand Design 2014 hned několik ocenění za svůj design a Kavalierglass se stal dokonce i Výrobcem roku. Kavalier Design v sobě totiž spojuje moderní přístup s přihlédnutím k tradicím a výsledek je tak decentní a vkusný. Série lamp Hadovka zaujme podstavcem připomínajícím stočené hadovité tělo, nad kterým se tyčí stínítko nejrůznějších matných odstínů.

Produkty - Když forma následuje materiál

Pozoruhodná stolní lampa Sulfonation Lamp schovává dekorativní žárovku do laboratorních nádob a její základnu tvoří korek. Příjemně tlumeným světlem zase vyniká série pískovaných lamp Flask Light nebo Erlenmeyer Light. Jakub Janďourek z Dechem uvedl, že záměrem bylo od počátku využívat skleněných polotovarů s obecně známými tvary (jako jsou třeba právě laboratorní odměrky) a v kombinaci s masovou výrobou poskytnutou Kavalierglass stvořit cenově dostupnou designovou řadu osvětlení.

Produkty - Když forma následuje materiál

D-sign: Low-tech estetika

A naší poslední vzpomínkou na Designblok jsou lampy od dánských D-sign. Na Designbloku vystavili žárovky od Danlamp a svítidlo Stick z dílny návrháře Bo Seedorffa. Dekorativní žárovky Edison od Danlamp vyzařují zlatavé světlo, které v kombinaci s černými zdmi a dřevem proměnilo letošní instalaci D-sign v příjemný kout, kam stálo za to nahlédnout. Stick lampa Bo Seedorffa se zase inspiruje v přírodě – její design je kombinací větve a k ní připevněné hrušky (někdy visí, někdy míří směrem nahoru). Jednoduchá konstrukce z dubového dřeva umožňuje proměnit obyčejnou lampu ve věšák, knihovnu nebo třeba držák na iPhone. Jak Danlamp, tak Seedorffova Stick zastupovali na letošním Designbloku low-tech přístup ke konstrukci i navrhování designových výrobků a od té doby je naleznete hned v několika kavárnách a obchodech po celých Čechách. 

Produkty - Když forma následuje materiál

Mezi designové výrobky se počítá všelicos. Pozoruhodná laboratorní lampa, betonová dlaždice, ale i neonový robot inspirovaný Josefem Čapkem. Designblok je příležitostí, jak zůstat v obraze a zhlédnout všechny novinky, se kterými designéři v daném roce přišli. A možná si i nějakou odnést s sebou. Který produkt byste si vybrali vy?

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Martin Müller Autor:
Martin Müller

Foto: Milan Pekař, Kristina Hrabětová, BOMMA, Veronika/Viktorie, velb', deFORM, Křehký, Kavalierglass, Danlamp a insidecor

Publikováno: 13.04.2015

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...