Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Keramika Bitossi: když se tradice snoubí s experimentem

Keramika Bitossi: když se tradice snoubí s experimentem

Nedaleko italské Florencie leží město Montelupo Fiorentino, se kterým je od nepaměti spojena výroba tradiční řemeslné keramiky. Rodina Bitossi je jednou ze starých italských rodin, které jsou již po generace věrné této tradiční řemeslné výrobě. V roce 1921 se Guido Bitossi rozhodl rodinné znalosti využít a přizpůsobit moderní době. Založil společnost Maioliche artistiche Guido Bitossi, dnes známou pod názvem Bitossi. Založením podniku došlo k propojení typických místních řemeslných aktivit a organizované výroby. Guidovi Bitossimu se tak podařilo založit firmu, která se zasadila o udržení tradičního lokálního řemesla, které by možná jinak postupně vymizelo, až do současnosti. Stalo se tak především díky tomu, že se mu podařilo fungování a jedinečný styl značky přizpůsobit požadavkům a nárokům moderní doby. Uvědomil si potenciál, který keramika má, její tvárnost a prostor, který nabízí pro experimentování, a ten se také rozhodnul umožnit výtvarníkům plně využít.

Experimentování s různými materiály, technikami i styly se stalo pro existenci značky tak, jak ji známe dnes, klíčovým. O to se svým uměleckým vedením nejvíce zasadil Aldo Londi, který ve společnosti působil od roku 1946 – nejprve jako malíř, později jako umělecký ředitel. Nejcennější bylo ale jeho zapálené pátrání po nejrůznějších historických stylech a pramenech, se kterými mohli výtvarníci v Bitossi pracovat a kterými se mohli inspirovat. Právě práce s historickými prameny a inspirace tradičními technikami se stala pro značku typickou. Důležitost možnosti přístupu k podobným pramenům si vedení společnosti uvědomuje - i proto funguje po boku značky Bitossi od 50. let minulého století pod názvem Archivio Industriale Bitossi podnikový průmyslový archiv. Zde jsou shromažďovány nejrůznější nástroje, dokumenty i předměty spojené nejen s činností samotné značky, ale i s tradicí výroby keramiky v okolí Florencie obecně. V roce 2008 byla dokonce v Montelupe Fiorentino založena nadace Fondazione Vittariano Bitossi, jejímž cílem je mimo jiné podpora tradiční výroby keramiky v místním regionu.

Mezi nejznámější produkty značky patří předměty z kolekce Rimini Blu. Tuto kolekci navrhl v padesátých letech Aldo Londi. Skládá se z váz, dekorativních sošek zvířat, nechybí v ní ale ani popelník či dokonce stojan na deštníky. Kolekce je typická glazurou výrazně modré barvy, která je jedním z plodů Aldových experimentů s materiály a barvami, a neobvyklým dekorem, který původně Aldo Londi obtiskával do povrchu výrobků přímo hrnčířům pod rukama. A to pomocí nejrůznějších netradičních předmětů, které nashromáždil. Kolekce se později dočkala i jiných barevných provedení, například pod názvem Rimini Red Venezian či Rimini Sunset.

Předměty z kolekce Rimini Blu vynikají výraznou barvou i dekorem.

Další významnou kolekcí, kterou Aldo Londi pro Bitossi vytvořil, je řada s názvem Arkitektura z roku 1987. V ní se Londi soustředil na svou vlastní tvorbu, na kterou tentokrát pohlédl z moderního hlediska. V kolekci představil novou podobu několika zvířecích sošek, které během své kariéry vytvořil, a ukázal je v nové, moderní minimalistické podobě. V kolekci tak najdeme například sošku kočky či ptáčka na stojanu podobné těm, které známe z kolekce Rimini Blu, avšak v jednodušší, jednobarevné variantě a bez přidaného dekoru, který je podle Aldiho v takto moderním pojetí nadbytečný.

Kolekce Arkitektura byla zbavena veškerého nadbytečného dekoru.

Za dobu své existence navázala značka spolupráci s řadou významných výtvarníků, kteří pod jejím jménem přivedli na svět vlastní předměty inspirované italskou tradicí. Patří mezi ně například italský designer Ettore Sottsass, designerské duo Formafantasma či Arik Levy.

Produkty, které pro značku navrhnul Ettore Sottsass, patří mezi nejznámější.

Arik Levy pro Bitossi navrhnul kolekci s názvem Tribe.

Značka Bitossi je skvělým příkladem toho, jak je důležité udržovat zájem o tradiční řemesla. Díky modernímu využití staletí starých postupů se rodině Bitossi podařilo proslavit původně lokální řemeslné výrobky na světové úrovni a udržet na světě tradici, která je ve své oblasti unikátní.

Pokud vás keramické skvosty Bitossi zaujaly natolik, že byste si je také chtěli pořídit, najdete je v pražském Vinohradském Pavilonu, kde je nabízí společnost Stockist. A když už tam budete, můžete nakouknout i na: Ikonický nábytek Republic of Franz Hansen.


Bitossi Ceramiche, prodává Stockist

Vinohradská 50, Praha 2

www.stockist.cz

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků


Přidejte se k Insidecor komunitě...