Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Mattoni: Vášeň pro život i produktový design

Mattoni: Vášeň pro život i produktový design

Kde je život, tam je Mattoni.“ Slogan, který k minerální vodě z Karlových Varů už neodmyslitelně patří stejně jako orlice v letu, znak rodiny Mattoni. Můžete se ptát, co je právě na této minerální vodě vlastně tak unikátní a čím nám prospívá? Klíč rozhodně tkví v jejím původu, tedy v okolí Karlových Varů a pomezí Doupovských a Krušných hor. Díky tomu, že pochází z panenské přírody, obsahuje důležité minerály, které jí dodávají specifickou chuť. Hlavně ale tělo posilují a očišťují.

Přehled minerálů obsažených v minerální vodě Mattoni.

Životní příběh zakladatele značky Heinricha Mattoniho je pozoruhodný. Určitě v něm sehrála roli náhoda a trocha štěstí, ale co se mu nedá upřít, je cit pro obchod a pokrokové myšlení. Mezi prvními na našem území totiž pečlivě dbal na propagaci a rozvíjení svých obchodů. S tím souvisí i zavedení skleněných láhví místo kameninových a značení etiketami. Díky své cílevědomosti se také stal dvorním dodavatelem na císařský dvůr.

Heinrich Mattoni

V roce 1874 prodává Mattoni vodu ve skleněných lahvích s papírovou etiketou.

Vše začalo po návratu dvacetiletého Mattoniho z cest po Evropě v roce 1856, kdy přesvědčil svého otce Karla Mattoniho, aby se jeho jménem účastnil veřejné aukce o pronájmu karlovarské vody. Kdybychom tedy historii značky počítali úplně od prvního data, slavila by značka letos přesně 160 let. Na její založení si ale museli všichni ještě pár let počkat, a to do roku 1873. V tomto roce Heinrich Mattoni kupuje od hraběte Černína Ottův pramen, který si do té doby pouze pronajímal. Spolu s pramenem získává i okolní pozemky, kde chce postavit lázně Kyselka. Především ale zakládá značku minerální vody Mattoni z Karlových Varů.

 

Lázně Kyselka, které Mattoni na zakoupených pozemcích okolo pramene vybudoval.

Od založení značky tak uběhlo už více než 143 let, během nichž se mnohé v naší zemi změnilo. Firma sice ustála obě války, ale hned v roce 1945 byla znárodněna a přešla pod podnik Západočeského zřídla, z jehož vlastnictví se vymanila až s příchodem sametové revoluce. Dnes patří značka společnosti Karlovarské minerální vody, a.s., kterou od 90. let vlastní rodina Pasquale s česko-italskými kořeny, stejně jako tomu bylo u rodiny Mattoni.

Do vlastnictví akciové společnosti mimo jiné spadá například pramenitá voda Aquila, minerální voda Magnesia či novinka Fruttimo Aquila. Poslední z jmenovaných nápojů si vloni na podzim vysloužil titul Nejlepší design PET lahve na světě". Za návrhem obalu stojí Marek Mikovec, kterého porota ocenila v rámci světové soutěže World Beverage Innovation Awards. Tvar láhve zde symbolizuje čerstvě okrájené ovoce.

V roce 2013 slavila Mattoni 140 let od založení značky.

Fruttimo Aquila získala titul Nejlepší design PET lahve na světě".

V polovině července 2016 se v obci Kyselka otevřelo Muzeum stáčení minerálních vod a minerálky Mattoni, které přibližuje život Heinricha Mattoniho a historii celé značky.

Vidět na jednom místě tolik historických předmětů spojených s mou rodinou pro mne opravdu hodně znamená. Každý nyní může díky jedné návštěvě muzea nahlédnout do života rodiny Mattoni, která vlastní vůlí vybudovala úspěšnou společnost, dodnes šířící věhlas Kyselky i daleko za hranice Čech," řekl k otevření muzea Rudolf Heinrich Mattoni, potomek Heinricha Mattoniho. Jedná se tedy o dokončení dalšího kroku revitalizačního plánu pro Lázně Kyselka, který představila společnost Karlovarských minerálních vod už v roce 2011. V této chvíli je dokončena rekonstrukce domu Stallburg a pavilon Löschner, ve kterém se muzeum nachází.

Dům Stallburg

Pavilon Löschner

V roce 2004 se společnost spojila s designérským italským studiem Pininfarina, které je spojené s automobilovým designem: navrhovalo třeba pro automobilky Lancia, Ferrari či Alfa Romeo. Pro minerální vodu Mattoni vytvořilo skleněnou třetinkovou láhev Mattoni Grand. 

Design lahví od italské rodinné firmy Pininfarina

Značka ale spolupracuje i s českými designéry. Designér Rony Plesl navrhl sklenice, ve kterých je minerální voda servírována v restauracích po celé Evropě. 

Design skleniček od Ronyho Plesla.

Značka Mattoni se o rok později spojila také s designérem Janem Čapkem. Ten pro ni vytvořil láhev Mattoni Sport, za kterou následně společně získali cenu Czech Grand Design. V roce 2007 pak Čapek redesignoval celou řadu PET láhví minerální vody. 

Nákresy láhve Mattoni Sport.

Redesign PET láhví v roce 2007 s rytinou orlice.

Mattoni zasahuje i do sportu. Od roku 1995 fandí jako oficiální voda Mezinárodnímu pražskému maratonu. Navíc značka vytvořila projekt MATTONI FreeRun, jehož cílem je „rozběhat celé Česko“.

Mattoni podporuje mnoho kulturních projektů, a to z velmi rozmanitých oblastí. Od roku 1996 je generálním partnerem Českého slavíka a od roku 1998 pořádá soutěž v míchání koktejlů Mattoni Grand Drink.

Jedním z architektonických nápadů, které značka podporuje, je projekt pražské ČVUT s názvem PET-MAT. Jeho tým vytváří z PET láhví různé objekty. V roce 2015 si projekt registroval vzor na cihly z PETu, ze kterých byly sestaveny designové lavičky v českém pavilonu na EXPO 2015. Do konce loňského roku jste také mohli u pražského letiště zahlédnout plastiku Mileny Dopitové s názvem „Mattoni by Dopitová – Na všechny světové strany“. Objekt se skládal ze tří na sebe umístěných a vzájemně se protínajících siluet orla, každá je v jiném odstínu červené barvy.

Lavičky z plastových lahví, které vznikly jako součást projektu PET-MAT, který hledá možnosti využití lahví v architektuře. Stojí za ním ČVUT.

Plastika Mileny Dopitové, kterou jste mohli vidět u pražského letiště.

V dnešní době se pod značkou Mattoni prodává celá řada produktů. Od roku 1999 je na trhu segment ochucených perlivých minerálních vod. Mezi první příchutě patřil citron a pomeranč. Na podporu a rozšíření povědomí o redesignu balení byla spuštěna nedávno i reklamní kampaň s vítězi sedmé řady taneční show StarDance. A jaké projekty si pro nás Mattoni chystá do budoucna? Nechme se překvapit.

Ochucená Mattoni v roce 1999.

Ochucená Mattoni dnes.


Karlovarské minerální vody, a.s.
www.kmv.cz
Horova 3, Karlovy Vary
 

 

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Dominika Coufalová Autor:
Dominika Coufalová

Foto: Mattoni, faktaokyselce.cz

Zdroj: Mattoni

Publikováno: 17.05.2017

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...