Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Retrospektiva Ronyho Plesla: Jak renesanční Belvedér potkal současné sklo

Retrospektiva Ronyho Plesla: Jak renesanční Belvedér potkal současné sklo

Tam, kde kdysi Ferdinand I. pořádal bujaré oslavy, je dnes pokorné ticho. Takové, které vám umožní nerušený pohled na vystavené objekty od předního českého sklářského designéra Ronyho Plesla. Minulý týden tu zahájil svou retrospektivní výstavu ryze konceptuálních objektů i užitého a sériově vyráběného umění; třeba v podobě půllitrů pro pivovar Budějovický Budvar. Celkem si tu lze vychutnat na dvě stovky děl.

Výstavu začněte v přízemí, které je věnováno duchovnější a intimnější části výtvarníkovy tvorby. Je plné předmětů, jež naplno zahltí vaši fantazii. V první místnosti se setkáte s obrovským růžovým skleněným hranolem, který váží kolem tří set kil. Jde o největší skleněnou plastiku, kterou v Královském letohrádku potkáte a která nechává vyniknout řemeslnou výrobu skla v celé své kráse: včetně bublinek a působivých stínů, se kterými si sklo umí hrát.

V navazující místnosti Rony vystavuje předměty, které mají výraznou symboliku.  Zatímco některé narážejí na dnešní spotřební dobu, jiné na erotiku či náboženství. Některé z objektů jsou vložené do mís, které záměrně připomínají známé plastikové tácky na maso – autor se tak zabývá konzumem a otázkou prezentace současného designu a umění obecně.

Rony Plesl se v celém přízemí vrací ke svým začátkům. Toužil být spíš sochařem, protože ho fascinovala ideální představa spojení těla a ducha. Designérem se prý stal spíše náhodou – více o jeho tvorbě a smýšlení se dozvíte v našem rozsáhlém rozhovoru.

Vystoupáte-li po schodech do prvního patra, uvidíte na první pohled rozdílně pojatou část expozice. Plastiky a design se tu prolínají s průmyslově vyráběnými produkty. Vzniká tak koláž, která vypráví kompletní příběh umělcovy tvorby. Každý stolek ukazuje mix objektů, které sice pocházejí z jiné doby i části umělcovy tvorby, přesto v instalaci od architektonického ateliéru Vasku & Klug tvoří harmonický celek.

Vedle sebe tu stojí sklenice pro Budějovický Budvar, Pilsner Urquell či Staropramen, designové sady sklenic pro firmu Moser, ikonické vázy Uovo a mísy se vzorem bublinkové folie pro firmu BOMMA. Sekunduje jim tu ale i plastové rádio z devadesátých let, jehož design pro firmu Alessi vymyslel Philippe Starck. Kolekce Ronyho Plesla doplňuje jak barevně, tak tvarově.

Výstavu završuje velká postel s baldachýnem, které odkazuje k ženskému a mužskému principu. Ženu a muže tu zastupují svítidla Král a Královna, jež vznikla pro firmu Preciosa.

Kurátor výstavy Adam Štěch ze skupiny OKOLO k expozici dodává, že Rony Plesl pracuje se sklem jako sochař, který tesá do kamene, a malíř, jenž pokládá vrstvy barev na plátno. „Používá jak čistě formální výtvarné postupy, tak i širší historické a společenské souvislosti,“ přibližuje více Štěch. Jeho slova si můžete v Královském letohrádku ověřit do 31. října.

_____________________________________________________________________________________

Retrospektivní výstava Ronyho Plesla

9. září až 31. října

Mariánské hradby 1, Praha 1

Facebook

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Veronika Čáslavská Autor:
Veronika Čáslavská

Foto: insidecor

Publikováno: 16.09.2016

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...