Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Umělecká oáza v centru Bruselu

Umělecká oáza v centru Bruselu

Když v roce 1907 dvojice architektů, François Kielbaey a J. L’Anvre, navrhla tento tří patrový dům v historickém centru Bruselu, určitě netušila, že o století později se v režii Oliviera Dweka promění v bydlení s uměleckým duchem. G House je výsledkem rekonstrukce, ve které hraje hlavní roli minimalismus.

Exteriér domu tvoří vápencová fasáda, do které jsou zasazeny přesné repliky původních oken. Některá z nich se podařila zachránit a postačila proto jejich renovace. Vstupní dvěře pak zdobí kovaná mříž. Zatímco při pohledu zvenčí dům evokuje minulost a probouzí pocity tajemna, uvnitř se odehrává lehkost současnosti.

Z původní podoby této rezidence se architekt rozhodl zachovat zejména klasické prvky jako římsy, krby, prostorné chodby a atypicky tvarovaná okna. Právě díky velkému počtu prosklených průzorů jsou místnosti uvnitř domu bohatě prosvětlené. Spolu se zelení, která dům obklopuje pak světlo vytváří atmosféru naprostého klidu a spojení s přírodou uprostřed jinak rušného města.

Dominantu interiéru tvoří centrální schodiště, které vede do přistavěného patra. Kované zábradlí vzniklo přesně podle původní předlohy a jeho sytá čerň kontrastující se sněhobílými stěnami vytváří až dojem sochy zasazené přímo do nitra stavby.

Čistě bílé stěny a šedé tóny podlah dávají v majestátních prostorech vyniknout klasickému nábytku, který v rámci jednotlivých pokojů hraničí až s uměleckou instalací. Některé kousky navrhl sám Olivier, ale nejvíce hrdý je na díla svých dvou oblíbenců - Pierra Jeannereta a Charlotte Perriandové.

 

Pierre Jeanneret, který přes dvacet let pracoval po boku slavnějšího bratrance Charlese Edouarda Jeannereta, známého pod pseudymem Le Corbusier, rád experimentoval s minimalismem. V roce 1955 dal vzniknout pohovce z týkového dřeva a bílé kůže, která má v domě své místo vedle lehátka, jehož autorkou je již zmíněná Charlotte Perriandová. Tu do studia svého bratrance prosadil právě Pierre několik let poté, co byla odmítnuta se slovy: "Zde polštářky nevyšíváme."

Z rukou Charlotte Perriandové pochází také černá židle z ohýbané překližky, kterou architekt záměrně umístil pod schodiště, aby docílil unikátní barevné synergie. V jedné z místností má své místo i šestihranný stůl a rustikální stoličky z borového dřeva, za jejichž podobou stojí opět Charlotte.

Kromě designového nábytku je součástí bytu také několik uměleckých děl z majitelovy soukromé sbírky, která pomáhají prostorům utvářet magický genius loci.

Stěnu v obývacím pokoji architekt narušil na dvou místech a jako centrální bod zde ponechal původní krb. Vytvořil tím dva vchody do knihovny, kterou sám také navrhl. Barevně se opět držel neutrálních odstínů bílých a světle šedých tónů, které tak mohou majitelé vkusně doplňovat oblíbenými artefakty.

Architekt Olivier Dwek pojal projekt G House jako tvorbu uměleckého díla, které zároveň plní funkci rodinného domu. Prioritou rekonstrukce bylo nechat vyniknout ikonickému nábytku i umělecké sbírce majitele domu a docílit tak velmi elegantního vzhledu, který osobnost vlastníka dokonale doplní. Kromě této práce má ve svém portfoliu Olivier řadu dalších projektů, které představuje ve své knize Architectures.

 

SaveSave

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Tereza Schneiderová Autor:
Tereza Schneiderová

Foto: olivierdwek.com

Zdroj: olivierdwek.com, thecoolhunter.net

Publikováno: 22.07.2016


Přidejte se k Insidecor komunitě...