Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Ikona dánského designu 40. let Finn Juhl a jeho nesmrtelný nábytek

Ikona dánského designu 40. let Finn Juhl a jeho nesmrtelný nábytek

Není mnoho umělců, kteří by se tolik zapsali do historie dánského designu, jako právě Finn Juhl. I když byl designér samouk, měl k designu a výtvarnému umění velice blízko. Přes studium architektury se dostal až k interiérům a produktovému designu. Srdcovou záležitostí se pro něj stal nábytek, kterému vtiskl osobitost a na tehdejší dobu jedinečné prvky. Dnes je považován za jednoho z průkopníků dánské výroby nábytku a za otce dánského designu. Kontakty ho navíc dovedly i ke spolupráci s americkým nábytkářským průmyslem.

Finn Juhl, narozený v roce 1912, byl již v raném věku vnímán jako mimořádně talentovaný designér nábytku. Zpočátku se chtěl stát historikem umění, avšak jeho otec mu uměleckou kariéru neumožnil. Proto se zapsal na katedru architektury na Královské akademii umění v Kodani. Začal studovat ve 30. letech 20. století, což bylo průlomové období v designu nábytku a modernistické vlně. Již v roce 1934, ještě při studiích, spolupracoval s předním dánským architektem Vilhelmem Lauritzenem na významných projektech. Byl natolik pracovně vytížený, že svá studia nakonec nedokončil. Přesto získal v roce 1942 čestné uznání a stal akademickým architektem a později i hostujícím profesorem na Institutu designu v Chicagu.

Křeslo Grasshopper inspirované kobylkami

Odkládací stolek Eye

Ve zlatém věku dánského designu patřil mezi nejlepší designéry z nejlepších. Od roku 1937 se Finn Juhl pravidelně účastnil každoročních výstav, kde získával velkou pozornost. Jeho interpretace funkcionalismu, často spárovaná s organickým a sochařským způsobem vyjadřování, byla v té době v Dánsku neznámá. Kromě toho byl v jeho návrzích jasně vidět jeho zájem o cizí kultury, třeba africké umění či staroegyptský nábytek. Tento expresivní styl byl pro tak trochu puritánské Dánsko něčím novým a pro některé i trochu šokujícím.

Mnoho lidí tehdy považovalo Juhla za rebela, který se staví proti tradičním možnostem designu nábytku, často kritizuje úzký rozsah i pochopení funkcionalismu, který tehdy vládl. Inspirací a velikou podporou mu byl jeho dlouholetý přítel, americký architekt Edgar Kaufmann Jr.

Jedinečně zpracované židle Egyptian

Nadčasová pohovka Wall

Stejně jako ostatní modernističtí průkopníci, i Juhl začínal od nuly bez vzorů, a tím pádem i bez určitých omezení. Navrhoval nábytek intuitivně a podle toho, jak si myslel, že by jednotlivé části židle měly nést" lidské tělo. Ale na rozdíl od svých současníků volil zjednodušené struktury a zaměřil se více na organičtější a přirozenější formu. Potenciální sílu materiálu využil na maximum.

Stůl Butterfly, který může být částečně sklopený.

Místo aby se Finn Juhl zaměřil na konstrukce nábytku, tvořil spíše jako sochař. Truhlařině až tolik nerozuměl, od toho tu podle něj byl truhlář. A proto kladl na truhláře, kteří měli jeho designy vyrábět, velké nároky. Spolupracoval s těmi nejlepšími, kteří jeho myšlenky a skici reálně převáděli do finální podoby. Ve čtyřicátých a padesátých letech nebyl tento způsob práce běžný, nikdy předtím ho nikdo takto neuchopil. Ambicí Finna Juhla bylo navrhování nábytku s pohybem a životem.

Rozkládací stůl Silver se židlí Egyptian

Pohodlná křesílka Pelikan ve veselých barvách

Rozkládací stůl Bovirke představuje stylové propojení funkcionalismu a estetiky.

Dvojitá pohovka 48 Sofa Bench

Finn Juhl se snažil osvobodit design nábytku od vlastních omezení, což vedlo k řadě návrhů, které byly vysoce experimentální, mluvíme-li o řešení výrazů a určité nepředvídatelnosti designu. Když se jednou náhodou setkal s tehdy dvacetiletým mistrem Nielsem Vodderem, netušil, že z toho vznikne dlouholetá spolupráce, z níž vzejdou mistrova nejvýznamnější díla a nejoblíbenější nábytek vůbec. Nejenže byl Vodder dokonale zručný truhlář, ale měl navíc skvělou vizi, jak převádět poněkud zjednodušené skici Finna Juhla do fyzických produktů té nejvyšší kvality.

Sedačky z kolekce Japan v přírodních tónech

57 Sofa z roku 1957, kterou však veřejnost mohla ocenit až po čtyřiceti letech.

Když jednoho rána na jaře 1949 položil Finn Juhl kus papíru na své rýsovací prkno a nakreslil čtyři svislé čáry s „něčím“ uprostřed, neměl ponětí, že právě začal vytvářet jeden ze svých nejslavnějších a nejznámějších kusů nábytku: židli Chieftain. Ta letos slaví krásné 70. narozeniny.

Židle Chieftain je jedním z Juhlových mistrovských děl, které představuje vrchol jeho nábytkářské kariéry. Při  představení v roce 1949 byla židle označena za symbol obnovení dánské tradice nábytkového designu a dnes je považována za jeden z nejdůležitějších prvků dánského moderního hnutí v USA v 50. letech 20. století.

Mezi další ikonické kousky, které jsou i dnes k zakoupení, patří například také křeslo Pelican. Při navrhování této židle byl Finn Juhl fascinován surrealismem. Ze všech jeho návrhů právě tento nejvíce předběhl svou dobu. Nadčasový design oceňují lidé po celém světě i dnes, dlouho po vzniku návrhu.

Malé dvoumístné křeslo Poet Sofa bylo poprvé představeno v roce 1941. Jeho konstrukce je ve srovnání s tehdejší normou velice štíhlá. Finn Juhl tak vytvořil funkční nábytek vhodný i do menších bytů.

Finn Juhl zažil na počátku 50. let v USA mezinárodní průlom. Zařadil se mezi hvězdné osobnosti amerického designu. A i když do té doby preferoval spíše dřevo, začal experimentovat i s ocelí. Navrhl řadu nábytku s ocelovými trubkovými rámy, inspirovanou americkými designéry, se kterými se setkal. V té době vznikl například nízký podlouhlý stůl Bench. Ten se stal díky svému lehkému, elegantnímu a nadčasovému designu populárním kusem, který na světových aukcích dosáhl mimořádně vysokých cen.

Mezi jiná významná díla z období 50. let patří také komoda Sideboard. Opět jde o nadčasový kousek, který si zamilovalo mnoho příznivců světového designu.

Finn Juhl se proslavil také vybavením jedné z největších delegátních místností v budově OSN v New Yorku. Nábytek se dokonce dostal do Muzea moderního umění. Dnes je Juhlův nábytek vidět v soukromých i veřejných prostorech a v muzeích po celém světě. Vyrábí ho společnost House of Finn Juhl. U nás je tento ikonický skvost k dostání v showroomech Stockist.


House of Finn Juhl
www. finnjuhl.com

Stockist
Vinohradská 50
Praha 2

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků


Přidejte se k Insidecor komunitě...