Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Niemeyer: Záměrně jsem ignoroval pravý úhel

Niemeyer: Záměrně jsem ignoroval pravý úhel

Mistr modernistické architektury Oscar Niemeyer (1907–2012) byl vrchním architektem hlavního města Brazílie, kterému vtiskl jedinečnou tvář nejen svou koncepcí, ale i mnoha stavbami. Ostatně i proto je centrum města Brasília zařazeno na seznam světového dědictví UNESCO stejně jako soubor jeho staveb Pampulha v Belo Horizonte. Jeho smýšlení bylo levicové, v roce 1945 vstoupil do komunistické strany, po nástupu vojenské vlády v roce 1966 emigroval do Francie, kde mimo jiné postavil sídlo ústředního výboru Komunistické strany Francie. Do vlasti se vrátil až po všeobecné amnestii v roce 1982. Učil na univerzitě v Riu de Janeiru a přátelil se s prezidenty Juscelinem Kubitschekem a Lula da Silvou. Mladý bouřlivák z Ria de Janeira se nakonec dožil úctyhodných 104 let a jeho budovy jsou dodnes cílem mnoha turistů a milovníků architektury.

Oscar Niemeyer v roce 1977.

Oscar Niemeyer zbožňoval křivky.

Stavby v Belo Horizonte v Brasílii.

Záměrně jsem ignoroval pravý úhel a racionalistickou architekturu navrženou pravítkem a čtvercem, abych odvážně vstoupil do světa křivek a přímek, které nabízel beton. Tento úmyslný protest vycházel z prostředí, ve kterém jsem žil, s jeho bílými plážemi, obrovskými horami, starými barokními kostely a krásnými opálenými ženami.“ To jsou asi neznámější slova mistra modernistické architektury Brazílie, navíc skvěle vystihují jeho životní i profesní filosofii.

Most Ponte Juscelino Kubitschek v Brasílii.

Ikonické schodiště v Itamaraty paláci, sídle Ministerstva zahraničních věcí. 

Nejprve byl okouzlen Corbusierovým modernismem, s ním také spolupracoval mimo jiné na centrále Organizace spojených národů v New Yorku. Postupně si ale vytvořil zcela jedinečné zaoblené tvarosloví betonu a skla. Seznam jeho budov a projektů je opravdu dlouhý – navrhl koncepci a mnoho – zejména vládních budov – nového hlavního města Brasília včetně římskokatolické Katedrály zjevení Panny Marie, za kterou roku 1988 obdržel Pritzkerovu cenu (ekvivalent Nobelovy ceny za architekturu). Byl aktivní až do konce života a ještě dnes se několik jeho projektů dokončuje. 

Katedrála Zjevení Panny Marie v Brasílii.

Interiér katedrály Zjevení Panny Marie v Brasílii.

Katedrála Zjevení Panny Marie v Brasílii v noci.

Exteriér vojenského kostela v Brasílii. 

Interiér vojenského kostela v Brasílii. 

Po bok vil slavných architektů, jako je Savoye, Tugendhat nebo Farnsworthův dům, se hrdě staví soukromá rezidence Oscara Niemeyera, kterou pro sebe a svou rodinu postavil roku 1953 na předměstí Ria de Janeira. Je dokonalou ukázkou spojení modernistické architektury s fascinací oblými křivkami a splynutím s přírodou okolo. Rovné linky a pravé úhly modernistických vil nahradil zaoblenými křivkami, které jakoby člověka uvnitř objímaly a poskytovaly mu bezpečné útočiště s překrásným výhledem ven na exotickou flóru. Splynutí vnějšku s vnitřkem podporuje například i obří kus žuly, který vrůstá ze zahrady do obývacího pokoje. Estetiku zaoblených křivek doplňuje socha ženy od Alfreda Ceschiattiho umístěná před domem. 

Vila prošla celkovou rekonstrukcí a nyní je otevřená veřejnosti a slouží i jako muzeum Osara Niemeyera. 

Oscar Niemeyer ve svém domě Casa das Canoas. První patro bylo určeno návštěvám a společenským aktivitám, přízemí bylo soukromé.

Oscar Niemeyer navrhl i prezidentskou rezidenci na břehu jezera Paranoá – Palacio da Alvorada. Vzbuzuje dojem, jako by se vznášel nad hladinou. Na první pohled zaujme nově pojatá citace klasického mramorového sloupořadí, které opět nese jasný Niemeyerův rys – zaoblené křivky. Ty se dokonale odrážejí ve vodním zrcadle hladiny bazénu před palácem, do něhož jsou zakomponovány i bronzové sochy. Přechod exteriéru do interiéru mají na starost skleněné stěny, které odtajňují přepychově vybavený palác hlavy státu. Součástí stavby je i soukromá kaple. 

Pohřeb Oscara Niemeyera v roce 2012 se konal symbolicky v prezidentském paláci, který před více než 50 lety navrhl. 

Své budovy Oscar Niemeyer vybavoval i nábytkem, který navrhoval obvykle s pomocí své dcery Anny Marii Niemeyerové. Mnoho z návrhů je možné spatřit v jejich bývalé rezidenci Casa das Canoas. I v designu nábytku tvrdě potlačoval pravé úhly, zaobloval a porušoval symetrii, kde bylo možné.  Modernita těchto návrhů stále žije v moderní reedici nábytku, včetně ikonické lenošky, lavice i křesílka s podnožkou. 

Ikonická lenoška Rio navržená roku 1978.

Dokonale zaoblená lavice Marquessa z roku 1974.

Křeslo s podnožkou z roku 1971, které vzdává hold architektově zálibě v bujných křivkách.

Portrét Oscara Niemeyera (Mathieu Salvaign)

Pokud vás myšlení, které vytvořilo celé město a vzdorovalo pravoúhlé módě, zaujalo, doporučujeme vaší pozornosti knihu pamětí, které sepsal sám Oscar Niemeyer. Má poetický název Křivky času (The Curves of Time). Vyšla v nakladatelství Phaidon, zatím jen anglicky. 


Casa das Canoas

Estrada da Canoa, 2310

Rio di Janeiro, Brazílie

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Ela Prokopová Autor:
Ela Prokopová

Foto: Julian Weyer, Frank van Leersum, Bercy Chen Studio, Patricia Parinejad. Olgu Aytac, Gili Merin, Gonzalo Viramonte, Profimedia

Zdroj: archdaily.com

Publikováno: 03.08.2020


Přidejte se k Insidecor komunitě...