Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Alvar Aalto: architekt narozený ve správnou dobu, na správném místě

Alvar Aalto: architekt narozený ve správnou dobu, na správném místě

Alvar Aalto, finský architekt, designér nábytku, svítidel a bytových doplňků, který svými díly uhranul nejen Skandinávii, ale i celý svět, ukazuje ve svých dílech krásu finské krajiny a lidového umění. Za svůj život navrhl jenom ve své zemi přes tři stovky budov. Jeho architektonický repertoár sahá od staveb radnic, bytových domů a univerzit až po velká experimentální města.

Alvar Aalto se narodil v zimě roku 1898 v malé finské vesnici Kourtane, v místě hustých borovicových lesů a temných ledových jezer. A právě toto místo se stalo jednou z inspirací jeho budoucí tvorby. Kariéru architekta, výrobce nábytku, designéra měst, sochaře a malíře nastartoval velice slibně. Jeho reputace v průběhu dvacátého století prudce stoupala, podobně jako silný severský proud. Ikonou finského designu se stal velmi brzy. Zatímco historici umění hovoří o Aaltovi spíše ve finském kontextu, řada lidí vidí jeho práci v mezinárodním měřítku. Především díky jeho významnému přispění k modernistickému hnutí.

Alvar Aalto byl jedním z nejvýznamnějších architektů minulého století.

Malcolm Gladwell ve své knize Odlehlé hodnoty zkoumá faktory, které přispívají k úspěchu člověka. Tvrdí, že místo a období, ve kterém se člověk narodí, jsou klíčové pro určení jeho budoucího úspěchu. Aaltova promoce na Helsinské technické univerzitě v roce 1921 se shodovala s obdobím národní prosperity. Finsko, které se po občanské válce v roce 1917 oddělilo od Ruska, se těšilo rychlému hospodářskému růstu a vzkvétající industrializaci. Díky tomu vzniklo nepřeberné množství architektonických projektů. Vládní skupiny, filantropové i podnikatelé se snažili své nově nezávislé zemi vtisknout určitou identitu. Jak řekl jeden z kritiků: „načasování Aalta bylo bezchybné“. Finsko bylo v tu dobu národem připraveným na formování.

V průběhu příštích padesáti let navrhl Aalto ve své rodné zemi více než tři sta budov. Od zakřivené posluchárny Technické Univerzity v Helsinkách až po vlající střechu vlastního ateliéru v Munkkiniemi. Ve tvaru plachty zde formoval estetiku finské městské krajiny, jedinečný styl rafinovaného modernismu protkal i trochou skandinávského klasicismu. Stejně jako jsou města Anglie poznamenána vlivem sira Christophera Wrena, jsou i ulice Helsinek, Jyväskylä a Espoo prostoupeny Aaltovými demonstracemi formy a detailu.

Aaltův ateliér v Munkkiniemi.

Helsinská technická univerzita v nadčasové architektuře.

Aaltův design často přibližuje skrytou krásu finské krajiny. Spatřit tak můžete symboliku útesů a pohoří Haltia nebo smyslnost tamních jezer v podobě zvlněných linií. A to nejen ve finské architektuře, ale i v zahraničí. Ať už se jedná o pavilon světové výstavy v New Yorku, nebo například operní dům Aalto-MusikTheater v Německu.

Německá opera Aalto-Musik Theater.

Aalto se ale také často ocital ve společnosti mezinárodních architektů, kritiků a akademiků, kteří představovali modernistické hnutí. Korespondence mezi Aaltem a přáteli z Bauhausu naznačuje, že občas pociťoval bližší vztah s uměleckými komunitami v Evropě a Spojených státech než v rodném Finsku. Býval prý totiž často frustrován z nedostatku kulturního rozvoje vlastní země a s tím souvisejícího tamního nepochopení modernistického smýšlení.

Ve Finsku ale přeci jenom vytvořil několik budov, které jsou modernistické. Mezi ty nejvýznamnější patří například Turun Sanomat, Paimio Sanatorium či knihovna Viipuri. Použil zde zjednodušené formy bílých štukovaných stěn a design ploché střechy, jenž patří k hlavním principům tohoto hnutí.

Paimio Sanatorium bylo na svou dobu nadčasovou budovou.

Knihovna Viipury je další ukázkou modernismu ve Finsku.

Pokud byste navštívili rodný dům Alvara Aalta z 50. let v Munkkieimi, poznali byste i pozdější fáze jeho tvorby, které se vyvinuly v lidovější a osobnější modernismus. Zatímco přirozeně osvětlená a prostorná atria se hlásí k Aaltově mezinárodnímu stylu, použití severského dřeva, které lze vidět v nábytku a strukturálním použití prken či trámů zase odkazuje k rodným kořenům. Takový prostor Aalto definoval jako finský Domov. Je to intimní útočiště a ukázka jeho velké obratnosti. Představuje syntézu vlivů, z nichž čerpal, a jeho vlastní odlišnou vizi. Sloučení, které by popsal jako „celkové umělecké dílo“.

Jak jsme již zmínili v úvodu, Alvar Aalto nebyl jen architektem. Za svůj dlouhý život navrhl také řadu produktů, které se dodnes vyrábí. Nejznámější jsou jeho vázy Savoy či nábytek a svítidla pro značku Artek.

Slavná váza Savoy z roku 1936 se dodnes vyrábí tradiční ruční výrobou.

V jeho dílně také vznikly ikonické stoličky Stool 60 z ohýbaného překližkového dřeva, jehož byl technologickým průkopníkem. Dnes se bohužel ale můžeme setkat i s mnoha jejich nepovedenými napodobeninami. 

Dalším mistrovským dílem je také křeslo Paimio, které i s rozsáhlou kolekcí svítidel navrhl pro značku Artek.

Alvar Aalto se stal díky své jedinečnosti mistrem modernismu. Svůj odkaz zanechal nejen ve Finsku, ale i v zahraničí, kde mohl naplno realizovat své modernistické vize. Základem jeho tvorby ale byla především touha vyjádřit finskou identitu. Což se mu podařilo.


Alvar Aalto

www.alvaraalto.fi

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Zuzana Mitvalská Autor:
Zuzana Mitvalská

Foto: Operaplus.cz, Greelane.com, Readcereal.com, artsy.net, Ark-Byroo, Dezeen

Publikováno: 04.12.2020

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...