Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Thomas Heatherwick: Proti proudu

Thomas Heatherwick: Proti proudu

Thomas Heatherwick (47) je britský designér, který už dvě dekády bojuje svými projekty proti šedi a stereotypu každodenního světa. Vystudovaný designér se v současné době věnuje především urbanistickým projektům a architektuře. Jeho osobnost dělí veřejnost na dva tábory: část ho uznává a obdivuje jeho nekonvenční realizace, část ho odmítá. A on neváhá popíchnout výrokem, že „proces tvorby produktu je v podstatě to samé jako navrhování budovy.”  ​

Instalace Bleigiessen. Londýn, 2002.

Studio Heatherwick, sídlící v centrálním Londýně, založil roku 1994 a dnes čítá na dvě stovky designérů, architektů, urbanistů a dalších tvůrců. Od počátku chtěl spojovat design, architekturu a územní plánování v jednom ateliéru. Thomas Heatherwick nikdy nectil klasické kategorie designu, naopak rád kombinuje a nebojí se přesahu do jiných disciplín. 

Propojené schodiště. New York, otevření je plánované na rok 2018. 

Heatherwick řídí veškeré projekty londýnského studia a jeho originální přístup vyústil v jedny z nejvýraznějších projektů současnosti. Momentálně s kolegy pracuje napříč čtyřmi kontinenty na zakázkách v hodnotě více než dvě miliardy liber. 

Návrhy centrály pro firmu Google v Kalifornii, USA. 

Ateliér navrhuje budovy, prostory, objekty či infrastrukturu. Zaměřuje se na velké projekty – zejména na ty, které mají zřetelný sociální dopad. Nesnaží se držet určitého jednotného stylu, ale cílem je vytvořit zajímavá místa a vdechnout jim duši s ohledem na okolní svět ve vší jeho složitosti a úplnosti. Thomas Heatherwick odmítá dogmata a v designu sází na lidskou zkušenost a přirozenost. Hledá možnosti tam, kde to jiní vzdávají. „Vidíme vše jako problém. Přitom stačí najít řešení,“ říká. 

East Beach Cafe. Littlehampton, Velká Británie, 2005. 

Londýnské otevřené autobusy New Routemaster. Londýn, 2010. 

Asi nejslavnějším projektem je návrh britského pavilonu pro světovou výstavu Expo 2010 v Šanghaji. Britský stánek symbolizoval bohatství rostlinné říše. Vedle samotné stavby však vynikalo i okolní prostranství, uzpůsobené k relaxaci návštěvníků a k tomu, aby si mohli vychutnat pohled na budovu z lichotivé perspektivy. ​

Tým se u pavilonu zaměřil na vztah přírody a města, a to nejen ve spojení s Londýnem, který je nejzelenějším městem své velikosti na světě. Rozhodl se skrze budovu prezentovat 66 tisíc semen, která jim poskytla britská botanická banka. Do stánku pronikalo světlo skrz jednotlivé akrylové pruty, které vedly od každého jednotlivého semínka. Tyto trubky byly uzpůsobeny tak, že budova se ve větru hýbala a celek působil jako živý organismus. Vtipné propracované řešení vyneslo tzv. Seed Cathedral na Expu hlavní cenu za design a Heatherwickovi prestižní cenu RIBA Lubetkin.

  ​

Věhlas si ale získal již mnohem dříve, například díky proslulému skládacímu mostu v Londýně (2004). Dvanáct metrů dlouhá lávka ze dřeva a oceli ruší představu klasického zvedacího mostu, jehož ramena se zlomí, aby lodě mohly projet. Heatherwick chtěl mnohem elegantnější variantu, a tak se most roluje, až se oba konce setkají k „polibku”.

Foto: Steve Speller

Ve staré viktoriánské papírně v britském Hampshire navrhlo studio Heatherwick lihovar pro značku Bombay Sapphire (2010) – známého výrobce ginu. Zrenovované cihlové budovy doplnily dva skleníky s výraznými křivkami, ve kterých se pěstují suroviny pro výrobu tamního ginu.

Foto: Hufton + Crow

V roce 2006 se otevřel v New Yorku butik La Maison Unique, který spadá pod francouzskou značku Longchamp. Heatherwick v něm vytvořil obří schodiště přes celá tři patra. Třetí patro s showroomem, kancelářskými prostory a zahradní terasou celé nově přistavil. Kabelky Longchamp dostaly za pomoci nekonvenčního Brita nevídaný kontext.​

Londýnské obvody Chelsea a Kensington svěřily studiu návrh novinových kiosků, a tak vznikl Paperhouse. Mosazné pláty pokrývají drobnou dřevěnou stavbu a krásně odrážejí denní světlo, v noci naopak září do tmy. Za zmínku stojí důmyslné otevírání po obvodu stánku.

Foto: Cristobal Palma

Po mamutích projektech typu Expo musel být nábytek pro Thomase Heatherwicka naprostá hračka, a to doslova. Limitovaná edice křesel Spun Chair je inspirována točící se káčou. Designér si položil otázku, zda dokonale symetrický kulatý tvar může fungovat jako pohodlné křeslo.

 ​

Foto: Peter Mallet

Heatherwickovo jméno je neodmyslitelně spjato i s olympiádou v Londýně v roce 2012, kde navrhl například londýnský velodrom nebo sofistikovaný kotel pro olympijský oheň.

Stavba se zlatavým závojem byla letos dokončena v Šanghaji a bude sloužit jako kulturní a umělecké centrum. Trubky ve třech vrstvách pokrývají fasádu budovy. Jsou inspirované tradičním čínským divadlem a připomínají divadelní oponu. 

Foto: Laurian Ghinitoiu 

V současné době však poutá pozornost světových médií především nedokončený Heatherwickův londýnský projekt The Garden Bridge, zelený most pro pěší vedoucí přes Temži. V samém srdci Londýna měl nad řekou vyrůst park se stromy a zahradami. Kolem projektu dlouho visely otazníky především kvůli financování a v srpnu 2017 byl projekt nakonec definitivně zrušen. 

Thomas Heatherwick je osobnost světového formátu na poli architektury a designu. Jeho projekty a portfolio najdete na webových stránkách studia Heatherwick.

SaveSave

SaveSave

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků

O článku

Alžběta Laňová Autor:
Alžběta Laňová

Foto: via heatherwick.com, dezeen.com, Earl Wan, Daniele Mattioli, Hufton + Crow, Cristobal Palma, Laurian Ghinitoiu

Zdroj: heatherwick.com, dezeen.com, archdaily.com

Publikováno: 20.09.2017

Mohlo by Vás zajímat

Přidejte se k Insidecor komunitě...