Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Werner Aisslinger: Designér, který vychází vstříc instagramové generaci

Werner Aisslinger: Designér, který vychází vstříc instagramové generaci

Jsme dýdžejové, kteří nesourodé prvky skládají do živelného celku. Tak svou tvorbu popisuje studio německého designéra Wernera Aisslingera (1964), které se zaměřuje na narativní architekturu. Co to znamená v praxi? Aisslingerovy projekty jsou plné emocí a příběhů. „Vytváříme design, který jde daleko za formu,“ popisuje ateliér.

Podle Aisslingera jsou nejlepší takové interiéry, se kterými se člověk dokáže ztotožnit. Tedy žádné univerzální interiéry aplikovatelné na jakékoliv místo. Aisslinger se staví i proti strohému minimalismu. „Barvy co nevidět zažijí renesanci a architekti se budou muset naučit, jak je správně kombinovat,“ popisuje. Designéra vnímá jako tvůrce, který vytváří koláž vjemů a podnětů. A podle toho vypadají i interiéry, které ateliér navrhuje. Ve svých projektech kombinuje moderní a vintage prvky. Nebojí se používat nábytek, který najde na bleších trzích. „Výsledkem je mišmaš, který tvoří živelnou a inspirativní atmosféru,“ vysvětluje designér.

Lékárna budoucnosti. Berlín, 2018

Podle studia už neplatí známé modernistické heslo, že forma následuje funkci. „V digitální době už takový přístup nestačí. Lidé chtějí vědět stále víc o tom, jak produkt vznikl, kdo ho vyráběl a jaká ekologická zátěž se s ním pojí,“ říká Aisslinger. Lidé si k věcem vytvářejí emoční vazby, a tak je nutné jim o předmětu poskytnout dostatek informací.

Coworking v hotelu 25 Hours. Kolín, 2018

Německý designér také rád experimentuje. Svět překvapil v roce 1999, kdy přišel s židlí Soft Chaise pro italskou značku Zanotta. Židle vznikla z poloprůhledného elastického materiálu, který vytváří zajímavé efekty v závislosti na množství světla, jež na něj dopadá. High-tech křeslo si jako jeden z prvních zamiloval třeba Brad Pitt.

Křeslo Juli, které Aisslinger navrhl pro italskou společnost Cappellini, se zase dostalo do známého newyorského muzea MoMa jako první německá židle od roku 1964. Série se pak dočkala několika redesignů a limitovaných edic.

Ikonický je i objekt Loftcube, který Aisslinger vytvořil v roce 2003. Jde o mobilní dům pro nomády, který se dá přemístit pomocí jeřábu. Součástí interiéru je vestavěná kuchyň od společnosti Bulthaup.

I v posledních letech designér přišel s jedinečnými návrhy. Za zmínku stojí třeba kožená lavice pro značku Rolf Benz, kterou u nás distribuuje obchod Stopka. Původně vznikla pro hotel 25 Hours, který najdete mimo jiné v Curychu.

Významná je i designérova spolupráce s italským výrobcem osvětlení Foscarini. Výrazné svítidlo Behive šíří měkké rozptýlené světlo. Když je světlo zhasnuté, vypadá jako působivý umělecký objekt. Svítidlo je k vidění třeba v showroomech obchodů Designpropaganda, Hagos a Stockist. Navíc je k dostání i v závěsné verzi.

Ve spolupráci s designérkou Tinou Bunyaprasit navrhl Werner Aissinger i sanitární vybavení pro značku Kaldewei. Kolekce Grid zhrnuje vany a umyvadla, která jsou součástí kovové konstrukce. „Tak se z nich stávají skulpturální objekty,“ vysvětluje designér. Série Tricolore je klasičtější, ale i v tomto případě se autor návrhu inspiroval sochařinou.

Spojení vody a přírody nabízí umyvadlo The Sea and the Shore, které vzniklo pro značku Axor. Na vodovodní kohoutek navazuje květník. U nás je kolekce k dostání u Elite Bath.

Venkovní kolekce Cirql, kterou Aisslinger navrhl pro společnost Dedon, zase čerpá z krásy ručně dělaného úpletu a vysoce kvalitních vláken. „Když navrhuji židli, snažím se vytvořit nový archetyp. Musí vypadat tak přirozeně, aby se zdálo, že tu byl odjakživa,“ vysvětluje designér. Křesla doplňují stolky se stejně působivým geometrickým vzorem.

Jedním z nejnovějších Aisslingerových počinů je kolekce Just Cube pro společnost Interlübke. Nejde o zcela nový návrh, ale o aktualizaci kolekce Cube, která je bezmála dvacet let stará. „Reedice nejsou jednoduché. Musíte najít cestu, jak vylepšit DNA stávajícího designu,“ popisuje designér a dodává, že jde o jistou evoluci již zmiňovaného archetypu. Kolekci nabízí český obchod Stockist.

Okvětní lístek připomíná židle Wing, kterou Aisslinger navrhl pro italskou společnost Lema. Designér si v tomto případě hrál s vintage lookem a subtilními kovovými podnožemi.

Werner Aisslinger ve svých návrzích spojuje zdánlivě neslučitelné. Jeho interiéry jsou provokativní, ale stojí za nimi jasná filozofie. „Dnešní design musí odpovídat potřebám instagramové generace. Prostor musí být vizuálně atraktivní. Architekt by měl pracovat jako kameraman a vytvořit prostor, který bude nabízet dostatek zajímavých pohledů a scén,“ uzavírá Aisslinger. Produkty s jeho rukopisem jsou pak v takových scénách ti nejlepší herci.


 

 

 

 

Jaký je Váš názor?

Související články

zpět na seznam článků


Přidejte se k Insidecor komunitě...